Tehokas digimarkkinointi vaatii yrittäjältä aikaa

Digitaalinen markkinointi on vain diginatiiveille tarkoitettua puuhastelua. Tämä väittämä osoitettiin paikkaansa pitämättömäksi Digillä kasvua -aamupalatilaisuudessa, joka pidettiin LAMKin NiemiCampuksella joulukuun puolessavälissä. Digitie-hankkeen järjestämässä tilaisuudessa kuultiin innostavia yrittäjä- ja asiantuntijapuheenvuoroja, joissa rohkaistiin digimarkkinoinnin käyttöön.

Digimarkkinoinnin ammattilainen, Touhula-päiväkotien viestintä- ja markkinointipäällikkö Ossi Ahto painotti, että digimarkkinoissa kannattaa tehdä vain niitä asioita, joita voi mitata ja muuttaa tekemistä sen tulosten perusteella. Lisäksi on mietittävä, miten tekeminen voisi muuttua euroiksi. Silloin digimarkkinointi ei ole aikaa vievää puuhastelua.


Keynote puheenvuorosta vastasi Touhula-päiväkotien markkinointi- ja viestintäjohtaja Ossi Ahto (kuva: Pirita Hyrkkänen)

Mieti, mikä on se asia, jonka haluat vierailijan verkkosivuillasi tekevän ja miten saisit vierailijan palaamaan sivuille. Kun asiakas on ostamassa tuotettasi tai palveluasi, pohdi, miten ostoprosessia voisi helpottaa ja miten kasvattaa ostoksen kokoa.

Ossi Ahto, Touhula

Verkkokaupan oltava kunnossa

Yrittäjä Terhi Kinnari Kinnarin tilalta totesi puheenvuorossaan, että toimiva verkkokauppa on erittäin tärkeä yrityksen toiminnalle.

Koska myymälä on syrjässä valtateistä ja on sesonkien välillä kiinni, on verkkokaupan pakko olla kunnossa. Asiakkaita tulee myös eri puolilta maata, erityisesti pohjoisesta Suomesta, jossa tuotteiden saatavuus harvaanasutulla seudulla ei ole niin hyvä.

Terhi Kinnari, Kinnarin Tila

Kinnarin Tilan yrittäjä Terhi Kinnari painotti puheessaan, että digimarkkinointiin täytyy varata aikaa (kuva: Pirita Hyrkkänen)

Kinnari painottaa, että verkkokaupan ylläpitämiseen ja ylipäätään digitaalisen markkinoinnin kanavien hallintaan on varattava aikaa – etenkin, jos digimarkkinointi ei ole ominta vahvuusaluetta.

Yrittäjän on hankittava osaamista erilaisten koulutusten kautta

Terhi Kinnari, Kinnarin Tila

Ossi Ahto totesi, että esimerkiksi ilmaisia Googlen työkaluja on hyvin tarjolla, ja niiden käyttäminen ei ole vaikeaa.

Kannattaa kuitenkin miettiä, mitä voi ja osaa tehdä itse ja mitä palveluita voi ostaa muualta.

Ossi Ahto, Touhula

Suunnitelmallinen some-markkinointi toimii

MariMari-vaateliikkeen omistaja, yrittäjä Mari Nieminen on taas todennut sosiaalisen median tehokkuuden markkinoinnissaan.

Some-markkinointi on kaikkein nopein tapa lisätä myyntiä. Joskus päivityksen julkaisemisen jälkeen ensimmäinen tuotteen myynti verkkokaupassa on tehty jo viiden minuutin kuluttua.

Nieminen tekee päivässä myymälänsä tuotteista useamman päivityksen sekä Facebookiin että Instagramiin. Usean päivityksen tekeminen vie aikaa: Nieminen aloittaa päivitysten tekemisen joskus jo viiden aikaan aamulla ja ajastaa ne julkaistavaksi päivän mittaan.


MariMarin-Putiikin yrittäjä Mari Nieminen kertoi omakohtaisia kokemuksiaan tehokkaasta some-markkinoinnista. (kuva: Pirita Hyrkkänen)

Tein aikaisemmin päivityksiä satunnaisesti, mutta olen huomannut, että päivittäinen, totutun kaavan mukainen toisto on kaikkein tehokkainta näkyvyyden kannalta. Täytyy muistaa, että some-markkinointi ei tähtää pelkästään myynnin lisäämiseen, vaan se on myös yrityksen brändäystä.

Mari Nieminen, MariMari

Nieminen luottaa pääasiassa orgaaniseen näkyvyyteen, sillä some-päivitykset tavoittavat asiakkaat hyvin. Terhi Kinnari on taas huomannut, että maksettu Facebook-mainonta tuo yksittäiselle päivitykselle erittäin hyvän kattavuuden.

Jos mainostan Facebook-julkaisua 250 eurolla, yksittäisen päivityksen saattaa nähdä 60 000 ihmistä. Tämä tuo liikennettä verkkokauppaan ja siten myös ostoihin. Samalla hinnalla olisin saanut vain pienen mainoksen sanomalehdestä, ja sen tavoittavuus ei ole samalla tavoin mitattavissa.

Mari Nieminen, MariMari

Teksti:  Joanna Vihtonen#digitie-hankkeen viestinnän asiantuntija